'Jugoplastika živi u nama... Želim da se klub tako zove!'

Kako se postaviti prema ideji da se Košarkaškom klubu Split vrati ime – Jugoplastika?

21.1.2013.
9:36
VOYO logo

Nije tajna, niti je laž da je splitski košarkaški klub najveće uspjehe ostvario pod imenom – Jugoplastika, osvajajući domaće i europske trofeje. Klub je u bivšoj Jugoslaviji nastupao pod imenom velike tvornice koja je u svoje najbolje vrijeme zapošljavala do 14 tisuća ljudi. Kombinat, kako ga se zvalo, Jugoplastika nestao je ranih devedesetih godina u sveopćoj privatizacijskoj histeriji, a klub je već ranije, točnije 1990. godine, promijenio ime. Što je podsjećalo na Jugoslaviju bilo je lako promijeniti, pa je te godine splitski košarkaški klub preuzeo ime sponzora – POP 84. Nije se ni to ime dugo zadržalo, klub se potom zvao i Croatia osiguranje i Slobodna Dalmacija, da bi naposljetku, paralelno s potonućem u krizu, jedini izbor ostao – uzeti ime grada.

Uostalom, pod tim imenom klub je i osnovan 1945. godine. Usporedo s propadanjem hrvatske košarkaške scene, tonula je i kvaliteta kojom je uvijek raspolagao splitski klub. Mnogi pokušaji da se klub vrati na nekadašnje staze uspjeha su propali i akcije Nikole Vujčića za preoblikovanje kluba, a prije toga i za saniranje dugova, shvaćene su kao sudbinske.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mnogi misle da bi i povratak starog imena predstavljao sudbinski iskorak za klub, ali ime koje vuče na Jugoslaviju podijelilo je Split. Nikola Vujčić tvrdi:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Danas imamo kritičnu masu navijača koja bi željela povratak starog imena. Jugoplastika živi u nama, a hoće li se klub službeno tako zvati ili ne, uopće nije bitno. Neka o tome odluči vlasnik, a to je Grad Split. Osobno? Ja to želim!"

No, takve stvari ne mogu u nas ni u kojem slučaju proći bez politike. Kako je politički korpus podijeljen i oko nekih bizarnijih događaja i ideja, tako je i ideja o povratku imena Jugoplastika, dakako, naišla na svoje podržavatelje i protivnike. I jedni i drugi su gorljivi u zastupanju svojih stavova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osnovno pitanje u tim raspravama je – podsjeća li to ime na Jugoslaviju? Oni koji zastupaju tezu da podsjeća, izvlače iz naftalina priče o Jugovinilu, Jugotonu..., dok oni drugi inzistiraju da su sve to besmislice.

Začuđujuće je kako te rasprave podsjećaju i na svu zbrku oko imena zagrebačkog nogometnog kluba. Ime Dinamo je nestalo, bilo je godinama zamijenjeno HAŠK-Građanskim i Croatijom, da bi iznova zaživjelo, a sve to uz dvojbe i politička prepucavanja s istim tezama. Podsjeća li ime Dinamo na Jugoslaviju, komunizam, pitanja su o kojima i danas navijači, još uvijek, i političari raspravljaju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U istoj situaciji je sad i splitski košarkaški klub.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Činjenica je da se klub pod imenom Jugoplastika proslavio u sportskom svijetu, nizao je trofeje, uostalom po FIBA-i je proglašen i najboljim košarkaškim klubom 20. stoljeća. Potkraj osamdesetih godina, kad je klub žario i palio Europom, zaluđenost Jugoplastikom bila je tolika da su i rock-sastavi, primjer iz Španjolske, preuzimali to ime...

Naša lijeva politička struja u imenu Jugoplastika ne vidi ništa sporno. Član SDP-a Vinko Bajrović, koji je, ruku na srce, i legenda kluba, kao dugogodišnji tehnički direktor priča:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ne vidim u tome ništa sporno. Najprije, šteta je što je uopće tvornica Jugoplastika propala. Drugo, postoje još tvornice Končar i Đaković, pa što ne bi i Jugoplastika", kaže Bajrović, koji ipak gleda i šire:

Spomenimo i da danas u dvorani na splitskim Gripama u pripremi utakmice s razglasa buči pjesma Miše KovačaJugoplastika. I malo kome na tribinama smeta, dapače...

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za razliku od Bajrovića koji tvrdi da "povratak imena Jugoplastika nema političke simbolike", postoji i strana koja se tome oštro protivi. Baš zbog političke simbolike. Iz splitskog HDZ-a iskazuju glasno protivljenje povratku starog imena:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zašto bi se vraćalo ime koje podsjeća na bivšu državu? To neće biti dostatno da se klub spasi, da opet dođe do pravih rezultata. Klubu treba pravi sponzor, pa neka se zove po njemu", oglašavaju se i gradskog HDZ-a.

Očito je da bi se ovaj problem lako mogao otkloniti novcem, izdašnom uplatom sponzora. Međutim, budući da bogatog sponzora nema na vidiku, da je klub i dalje dužan na sve strane, tako se potencira priča o imenu koja će s vremenom dobivati sve upornije političke konotacije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Odgovornost će naposljetku morati preuzeti većinski vlasnik Grad Split, koji će se pritom teško moći odmaknuti od politizacije. Vujčić ima viziju, ali ne može sam.

"Želja mi je da Jugoplastika opet bude jedna obitelj, kao i kad sam kao dječak došao u klub. Ime Jugoplastika poznato je u cijelom svijetu baš po uspjesima, po Kukoču, Rađi, po svima nama koji smo osvajali naslove s Jugoplastikom. Ime Jugoplastika je brend koji je nestao i koji ima snage – vratiti se."

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Gajin svet
fnc 15
Hell's kitchen
Brak na prvu
Azbuka našeg života
default_cta
Cijena strasti
Tajne vinove loze
Ljubavna zamka
Smrt u raju
Pevačica
default_cta
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Sumrak saga: Mladi mjesec
Playmobil
Volio bih da sam ovdje
default_cta
VOYO logo